علت ساییدگی ناهموار لنت ترمز

دستگاه دیسک تراش رومیزی

 

در پشت چرخ‌ها، دیسک‌های بزرگ فلزی دیده می‌شوند، که دیسک‌های ترمز نامیده می‌شوند. چرخش آن‌ها همراه با چرخ‌های ماشین انجام می‌شود و اصطکاک بین این دیسک‌ها با لنت ترمز باعث کاهش سرعت چرخ‌ها و نهایتا توقف ماشین می‌شود. ممکن است برای شما سوال پیش آید که چرا دیسک‌های ترمز ناهموار می‌شوند

علت ساییدگی ناهموار لنت ترمز

هر سیستم ترمز دیسکی برای ایجاد اصطکاک لازم برای کاهش سرعت خودرو به لنت ترمز نیاز دارد. لنت های ترمز در داخل کالیپرهای ترمز شما قرار می گیرند.

هر زمان که برای کاهش سرعت خودرو روی پدال ترمز می گذارید، لنت های ترمز به روتورهای ترمز دیسکی در حال چرخش فشار می آورند و اصطکاک ایجاد می کنند. مواد اصطکاک جلوی لنت ترمز به گونه ای ساخته شده است که در طول زمان مصرف شود. در بیشتر شرایط، لنت های ترمز هر دو طرف خودرو به طور یکنواخت فرسوده می شوند، مهم نیست از چه نوع لنت ترمز استفاده می کنید.

با این حال، موقعیت‌هایی وجود دارد که لنت‌های ترمز ممکن است در هر طرف به‌طور ناهموار ساییده شوند. بسیاری از صاحبان خودرو در این مورد گیج می شوند و مطمئن نیستند که چرا این اتفاق می افتد.

هر زمان که لنت ترمز ناهموار در وسیله نقلیه خود داشته باشید، مجبور خواهید شد همه لنت های ترمز را همزمان تعویض کنید. این می تواند هزینه ای غیرضروری باشد زیرا در نهایت لنت هایی را جایگزین خواهید کرد که هنوز خوب هستند و هنوز کاملاً فرسوده نشده اند.

اما شما باید این کار را انجام دهید زیرا وسیله نقلیه شما باید لنت ترمز داشته باشد که به همان اندازه فرسوده شده باشد. در غیر این صورت، می تواند دینامیک سیستم ترمز شما را به خطر بیندازد و احتمالاً خود باعث ایجاد مشکل در ترمزگیری شود.

ناهمواری غیرهمسطح لنت ترمز

شکل ظاهری: در یک کالیپر، سایش به صورت مساوی انجام نشده. (یک لنت بیش از حد فرسوده شده است).

علت ایجاد: کم شدن ضخامت لنت ترمز منجر به ضعف در عملکرد ترمزها می‌شود. علاوه بر آن می‌تواند صدای ناهنجار به هنگام ترمز ایجاد کند. اگر ضخامت باقیمانده ی لنت از ۳میلیمتر کمتر باشد باید لنت تعویض شود.

تاثیر: اتومبیل در حین ترمز گرفتن به یک طرف کشیده می شود / سطح ناهموار لنت و اتمام زود هنگام لنت ترمز.

راه حل: تعمیر و یا تعویض کالیپر لنت ترمز / تعویض لنت ترمز و بررسی دیسک و تعویض در صورت لزوم.

در صورت داغ شدن دیسک ترمز چه اقداماتی باید انجام دهیم؟

درست است که در بخش قبل بیان کردیم که تولید گرما جزء لاینفک عملکرد سیستم ترمز های دیسکی است اما چیزی که در این میان اهمیت پیدا می کند بحث دفع گرمای تولید شده و جلوگیری از ایجاد اختلال و آسیب در عملکرد دیگر قطعات خودرو می باشد. در صورتی که هنگام رانندگی متوجه داغ شدن دیسک ترمز شدید، می توانید مدتی ماشین را متوقف کرده و اجازه دهید دیسک ترمز خنک شود و دیسک و لنت ترمز را چک کنید تا در صورت فرا رسیدن زمان تعویض، آن ها را تعویض کنید.

اما خب این راهکار یک درمان سریع برای زمانی است که داغ شدن دیسک ترمز به صورت اتفاقی و ناگهانی رخ داده است و کسانی که شغل شان رانندگی های طولانی مدت در جاده هایی با آب و هوای گرم است باید تدابیر امنیتی بهتری بیندیشند. اما این تدابیر امنیتی چیست؟ استفاده از بهترین انواع اجزای سیستم ترمز. یعنی چه؟ یعنی اینکه شما باید از بهترین و مناسب ترین انواع دیسک ترمز، لنت و روغن ترمز استفاده کنید. به عنوان مثال؛


1. دیسک ترمز های سوراخ دار ویا دیسک ترمز های شیار دار با توجه به سطح متقاطعی که دارند می توانند در دفع گرما نسبت به دیسک های معمولی، عملکرد بهتری داشته باشند.
2. 
نکته دیگری که به هنگام انتخاب دیسک ترمز می توانید لحاظ کنید، جنس دیسک ترمز است. دیسک های ترمز فولادی ضد زنگ مقاومت بالایی در برابر حرارت دارند که می تواند گزینه مناسب تری نسبت به دیسک های آلومینیومی باشد.
3. 
لنت ترمز جزء با اهمیت دیگری در سیستم ترمز است که می توان با انتخاب درست آن به دفع گرمای داخل سیستم ترمز کمک کرد. لنت های ترمز سرامیکی با توجه به فرمولاسیون و مواد تشکیل دهنده ی آن، قادر به حفظ خواص و مقاومت در برابر از بین رفتن در اثر گرما می باشد. پس گزینه مناسبی برای رانندگی های طولانی مدت در شرایط آب و هوایی گرم، ترمز گیری های مکرر و سریع است.
4. 
اما آخرین گزینه ما روغن ترمز است. اولا حتما از روغن ترمز باکیفیت استفاده کنید که هم نقطه جوش بالایی داشته باشد و هم قابلیت حل شدن در آب را نداشته باشد تا به صورت ناخودآگاه آلوده به آب نشود چرا که روغن ترمز مخلوط شده با آب زودتر به نقطه جوش رسیده که خطرناک است و مانع عملکرد صحیح و مطمئن دیسک ترمز می شود.