دستگاه دیسک تراش چیست؟

در بسیاری از مواقع به ویژه هنگام رانندگی با سرعت‌های بالای 50 کیلومتر، زمانی که می‌خواهید ترمز بگیرید متوجه لرزش‌هایی در فرمان و ترمز وسیله نقلیه خود می‌شوید. این لرزش‌ها نشان دهنده این است که دیسک ترمز خودروی شما تاب برداشته است و یا به عبارتی دارای نوعی لنگی شده است. در چنین مواقعی لازم است تا از طریقی تاب ایجاد شده و یا لنگی پدید آمده در دیسک ترمز خودروی خود را برطرف نمایید. در این زمینه به طور معمول از راهکارهایی مانند تراش دادن دیسک ترمز استفاده می‌کنند. در شیوه‌های سنتی رایج، در این مواقع، دیسک ترمز را از روی خودرو باز می‌کردند و سپس آن را برای رفع تاب و لنگی، به یک تراشکاری ارسال می‌نمودند تا نسبت به رفع عیب آن اقدام شود.

اما در حال حاضر بسیاری از تولید کنندگان قطعات خودرویی به راهکاری دیگر اندیشیده‌اند. آنان برای این منظور، انواع مختلفی از دیسک تراش ترمز را طراحی و تولید کرده‌اند که در بازار، خرید و فروش می‌شوند.  به طور معمول این دستگاه‌ها و قطعات خودرویی، در دو نوع طراحی و تولید می‌شوند. این دو نوع دستگاه دیسک تراش ترمز عبارتند از: دستگاه دیسک تراش رو میزی و دستگاه دیسک تراش روکار و یا درجا

دستگاه دیسک تراش درجا چیست و کاربرد آن کدام است ؟

شاید برایتان پیش آمده باشد که هنگام رانندگی در سرعت‌های بالای پنجاه کیلومتر هنگام ترمز کردن فرمان و ترمز خودرو لرزش داشته باشد که این امر نشانگراین است که دیسک ترمز خودرو تاب برداشته است و لازم است تاب و لنگی دیسک ترمز با تراش دادن دیسک ترمز برطرف شود. در روش‌ معمول و سنتی دیسک ترمز از روی خودرو باز می‌گردد و برای رفع تاب و لنگی به کارگاه تراشکاری ارسال می‌شود. دستگاه‌های دیسک تراش در دو مدل دستگاه دیسک تراش رومیزی و دستگاه دیسک تراش روکار (درجا) موجود می باشد. دستگاه روکار برای تراش و رفع تاب و لنگی دیسک ترمز کلیه خودروهای سواری به شکل پرتابل بر روی خودرو نصب شده و مورد استفاده قرار می‌گیرد. درواقع نیازی نیست دیسک ترمز از روی خودرو باز شده و برای تراش به تراشکاری ارسال شود. در دستگاه دیسک تراش درجا یا روکار که بیشتر مورد استفاده و پسند تعمیرکاران مکانیکی و جلوبندی می باشد دو طرف دیسک ترمز بوسیله دستگاه دیسک تراش روکار بصورت همزمان تراش داده می شود.

افزایش عمر مفید لنت ترمز، افزایش کیفیت سطح ترمزگیری در سرعت‌های مختلف، کاهش چشم گیر هزینه‌های تعمیر و تعویض دیسک ترمز خودرو و امکان استفاده توسط یک فرد مبتدی در امر تعمیر به دلیل طراحی ساده از مزایای اصلی دستگاه دیسک تراش روکار می‌باشد. روش کار با دستگاه دیسک تراش بسیار راحت بوده و استفاده از این دستگاه برای تراش دادن دیسک ترمز چرخ بسیار به صرفه می‌باشد. دستگاه دیسک تراش درجا یا روکار این توانایی را دارد تا در مدت زمان بسیار کوتاهی انواع دیسک‌های چرخ را به آسانی و با دقت و سرعت زیاد تراش دهد.

ویژگی های دیسک تراش درجا

 سود چشم گیر در قبال سرمایه گذاری اندک

 کاهش چشم گیر هزینه های تعمیر و تعویض دیسک ترمز خودرو

 رفع ایراد توپی چرخ خودرو و بالانس آن با دیسک ترمز به لحاظ نصب و تراش دیسک ترمز به موازات توپی چرخ

 صرفه جویی عالی در زمان تعمیر

 افزایش عمر مفید لنت ترمز

 به دلیل تراش دو طرف دیسک ترمز به شکل همزمان، کیفیت تراش در مقایسه با تراش در دستگاه تراش به شکل سنتی،بالا خواهد بود.

 به کارگیری دستگاه توسط یک فرد مبتدی در امر تعمیر به دلیل طراحی بسیار ساده دستگاه

 

امکانات دیسک تراش درجا

 امکان تراش همزمان و همسان دو طرف دیسک ترمز با دقت ۱۶ میکرون

 امکان تراش دیسک به شکل دستی، اتومات، نیمه اتومات

 امکان تراس دیسک در 4 سرعت مختلف

 قابلیت تراش کلیه خودروهای سواری و شاسی بلند ایرانی و خارجی تا قطر 50سانت و ضخامت 4 سانت

 قابلیت تنظیم ارتفاع برای ماشین های مختلف

 استفاده از یک رابط پاور و توپی چرخ برای کلیه خودروها ( ۴ پیچ – ۵ پیچ و … )

 دارای سنسور اتمام تراش در پسروی

 بالانس توپی چرخ خودرو با دیسک ترمز ( رفع ایراد توپی چرخ )

 ابعاد بسته بندی کله گی :

1 – اطول : 30cm

2 – عرض : 30cm

3 – ارتفاع : 30cm

4 – وزن : 23Kg

5 – ابعاد بسته بندی پاور :

6 – طول : 60cm

7 –  عرض : 60cm

8-  ارتفاع : 85cm

9 – وزن : 33KG

۱0 – متعلقات دستگاه :.

۱1 – مفتول S : یک عدد)

۱2 –دستکش : یک جفت

۱3 – واسطه آزرا : 2 عدد

۱4 – پیچ و مهره : 6 عدد

۱5 –آداپتور کله گی : ۱ عدد

۱6 – لغلغه واسطه: هر کدام یک عدد