انواع دیسک ترمز

انواع دیسک ترمز


برای کاهش سرعت، متوقف کردن و حفظ حالت سکون خودرو از سیستم ترمز استفاده می شود.

این سیستم با ایجاد نیروی اصطکاک توسط لنت ها، سرعت چرخ های در حال گردش خودرو را کاهش می دهد و بدین ترتیب باعث کاهش سرعت خودرو و یا توقف کامل آن می گردد.

سیستم ترمز از مکانیزم های مختلفی برای متوقف کردن خودرو استفاده می کند که در زیر به شرح آن ها می پردازیم.

 

  1. ترمز دیسکی تخت
  2. دیسک ترمز منفذدار
  3. یسک ترمز متخلخل
  4. دیسک ترمز دنده­ دار یا شیاردار
  5. دیسک ترمز ترکیبی، شیاردار و متخلخل
  6. دیسک ترمز گود
  7. دیسک ترمز با لبه­های مواج
  8. دیسک­ های ترمز جایگزین

علت خرابی دیسک ترمز

دیسک ترمز یک از قطعات مهم در سیستم ترمز خودرو است. زمانی که شما می‌خواهید ترمز بگیرید؛ سالم بودن دیسک ترمز و اجزای سیستم آن باعث می‌شوند امنیت شما حفظ شود. خرابی دیسک ترمز ممکن است به دلایل مختلفی به وجود آید و در روند رانندگی اختلال ایجاد کند. شما می‌توانید با شناسایی این علت­ها از خراب شدن زودهنگام دیسک ترمز خودرو جلوگیری کنید. همچنین اگر در زمان ترمز گرفتن با نشانه­های خرابی دیسک چرخ مواجه شدید؛ نسبت به تعویض آن اقدام کنید.

استفاده از لنت نامرغوب

استفاده از لنت نامرغوب یک دلیل دیگر در به وجود آمدن خرابی دیسک ترمز می باشد. لنت های بی کیفیت تاثیر مستقیمی بر روی طول عمر دیسک ترمز دارند. در صورت استفاده از لنت بی کیفیت و نا مرغوب طول عمر مفید دیسک ترمز نیز کاهش پیدا کرده و راننده مجبور به تعویض زود هنگام آن می شود. پس همیشه باید از لنت هایی با کیفیت و مرغوب استفاده کرد تا سبب خرابی دیگر‌ قطعه های اتومبیل نشود. لنت نامرغوب در حین ترمز‌گرفتن صدای ناهنجاری می دهد که باعث اذیت راننده و دیگر‌افراد اطراف ماشین می شود.

نحوه نگهداری از دیسک ترمز


دیسک ترمز یکی از قطعات مصرفی پر اهمیت در وسایل نقلیه مختف به حساب می آید و مانند هر وسیله دیگری باید در نگهداری از آن اهمیت بسیار زیادی قائل شویم و لازم است تا به صورت دوره ای و منظم مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرد تا در صورت به وجود آمدن هر مشکلی سریعاً نسبت به برطرف کردن آن و یا تعویض دیسک ترمز اقدام نموده و از به وجود آمدن خطر های احتمالی جلوگیری گردد. از جمله مواردی که در زمینه نگهداری و تعمیرات آن باید انجام دهیم تمیز کردن روتور ها با استفاده از تمیز کننده ترمز برای جلوگیری از ایجاد گرد و غبار و افزایش طول عمر دیسک ترمز می باشد.