اهمیت دیسک ترمز در خودرو

اهمیت دیسک ترمز در خودرو

وجود دیسک ترمز در خودرو شما بسیار حیاتی است.
به ویژه اگر شما می‌خواهید یک ماشین با عملکرد و کارایی بالا در جاده‌ها داشته باشید. این قانون برای خرید یک کیت ترمز جدید، لنت ترمز جدید و یا حتی یک خودروی جدید وجود خواهد داشت.

دیسک ترمز چیست و چه کاربردی دارد؟

دیسک ترمز که دیسک چرخ یا چرخ ترمز نیز نامیده می شود در واقع قطعه‌ای دایره‌ای شکل است که عامل اصلی توقف خودرو محسوب می‌شود. این قطعه که نقشی حیاتی در سیستم ترمز دارد همراه با چرخ‌ها می‌چرخد. وابستگی این دو به هم به گونه‌ای است که توقف دیسک موجب توقف چرخ‌ها و به دنبال آن توقف کامل خودرو می‌شود. در واقع دیسک ترمز روی بلبرینگ چرخ‌ها سوار و به گونه‌ای جزئی از قطعات متحرک چرخ محسوب می‌شود. بنابراین همراه با رینگ و لاستیک و هم‌سرعت با آن‌ها می‌چرخد.

دیسک ترمز که در دو سمت خود دارای سطوح ماشینکاری شده است توسط دو پیچ و یک مهره‌ی مرکزی مقابل لنت ترمز و روی بلبرینگ نصب می‌شود. سرعت دیسک توسط همین لنت‌ها و اصطکاک بین آن‌ها کاهش می‌یابد. در واقع زمانی که راننده پدال ترمز را می‌فشارد، لنت‌ها یا همان پدهای ترمز با دیسک درگیر شده و موجب می‌شوند از سرعت چرخش دیسک کاسته شود. با توجه به اینکه دیسک ترمز در معرض حرارت و اصطکاک بالا قرار دارد جنس این صفحه‌ی گرد معمولا از چدن یا سرامیک است.

نشانه های خرابی دیسک ترمز

دیسک ترمز نقش مهمی در توقف خودرو دارد. از این رو زمانی که با مشکل مواجه شود؛ هر چه زودتر بتوانیم علت خرابی آن را تشخیص دهیم؛ می‌توانیم زودتر به رفع آن بپردازیم و از بروز مشکلات مختلف جلوگیری کنیم. اگر شما هم به ایمنی خودرو خود اهمیت می‌دهید؛ بهتر است نشانه­‌های خرابی دیسک ترمز را بشناسید و در صورت وجود مشکل، با مراجعه به تعمیرگاه‌های معتبر، نسبت به تعمیر یا تعویض آن اقدام نمایید. نشانه‌های خرابی دیسک ترمز در ادامه بیان شده‌است که بدین شرح است:

  • دشوار شدن کنترل خودرو و کشیده شدن خودرو و فرمان به یک جهت دیگر در هنگام ترمزگیری
  • شنیده شدن صدای سوت از چرخ­‌ها؛ این صدا می‌تواند نشانه آسیب به سطح دیسک چرخ باشد.
  • لرزش زیاد در پدال ترمز و فرمان خودرو در هنگام ترمزگیری
  • کاهش یافتن قدرت ترمزگیری، نیاز به فشردن پدال تا آخر و سفت شدن آن
  • وجود شیارهای مختلف یا ایجاد لبه یا فرورفتگی­ در سطح دیسک
  • کم شدن ضخامت دیسک ترمز و تاب برداشتن آن

زمانی که توانستید تا حدودی نشانه­‌های خراب شدن دیسک ترمز را تشخیص دهید؛ می‌توانید با بررسی عملکرد خود در رانندگی علت آن را نیز جستجو کنید. درصورتی‌که تعمیر دیسک امکان‌پذیر نبوده و با تراش دادن سطح دیسک، مشکل قابل رفع نباشد، باید هرچه سریع‌تر نسبت به تعویض این قطعه اقدام کنید.